The end and a new beginning - Reisverslag uit Beaumaris, Australië van Tessa InAustralië - WaarBenJij.nu The end and a new beginning - Reisverslag uit Beaumaris, Australië van Tessa InAustralië - WaarBenJij.nu

The end and a new beginning

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

17 Juni 2014 | Australië, Beaumaris

Ik herinner me het nog als de dag van gisteren en toch is het al bijna vijf maanden geleden: de dag dat ik vertrok naar Australië. Wat had ik hier naar uitgekeken!! Maar hoe dichterbij het kwam, hoe moeilijker ik het vond. Wilde ik überhaupt nog wel gaan? Kon ik alles en iedereen wel achterlaten? Kon ik het eigenlijk wel? Alleen? Ik was ontzettend onzeker en tijdens het moeilijke afscheid op Schiphol wilde ik het liefste gewoon met iedereen terug naar huis. Tóch heb ik dit niet gedaan en ben ik dapper het vliegtuig in gestapt. Dit blijkt achteraf de beste beslissing geweest te zijn die ik kon maken.. Nu, vijf maanden later, kan ik niet begrijpen waar de tijd gebleven is. Over 1,5 week moet ik al afscheid nemen van mijn hostfamilie en hoe dichterbij het komt, hoe verdrietiger ik er van word. Afscheid nemen is sowieso niks voor mij, maar dit vind ik al helemaal moeilijk. Ik had, toen ik in Nederland was, verwacht dat ik mijn familie ontzettend zou missen & tuurlijk zijn er momenten geweest dat ik dat ook had, maar vanaf dag 1 werd ik opgenomen in dit gezin. Ik heb me de afgelopen maanden echt "part of the family" gevoeld en dit maakte mijn verblijf hier dan ook erg fijn. Des te moeilijker alleen om ook deze familie achter te laten en onze levens allebei op n andere manier voort te zetten: zij in Hong Kong en ik hier, in Australië.

De laatste weken zijn voor ons allemaal best lastig. Doordat ze gaan emigreren moet er een hoop gebeuren en draait het constant om Hong Kong. Een verhuizing is al stressvol..laat staan naar een ander land! De hectiek, spanning en chaos die hiermee gepaard gaat is logisch natuurlijk, maar we beleven het allemaal best wel als een emotionele rollercoaster. Het is allemaal erg spannend..

Wat het voor mij nog even wat spannender maakte, was dat hoe dichterbij mijn vertrek kwam, hoe meer ik me besefte dat ik nog niet klaar was om terug naar Nederland te gaan. Maar hoe ging ik dat nou toch weer aanpakken?! Ik besloot al snel om weer als au pair te gaan werken: dit vind ik tenminste leuk en het is een goede manier om wat reisgeld bij elkaar te sparen.. Zo gezegd, zo gedaan en binnen de kortste keren had ik wat gesprekjes met andere gezinnen. Dit voelde raar, want het is erg vreemd om al met een ander gezin in gesprek te zijn terwijl je nog geen afscheid hebt genomen van je huidige gezin. Ik heb dit dan ook allemaal een beetje in een roes beleefd. Ik had zin in dit nieuwe avontuur, maar kon het ook maar moeilijk begrijpen dat het er hier écht bijna op zit. Toch moest ik aan dit idee gaan geloven en uiteindelijk is het me dan ook gelukt om een leuk, nieuw gezin te vinden waar ik 8 augustus zal starten tot midden november. Ik zal daar op drie kinderen passen van 4, 9 en 11.

27 juni is mijn laatste dag bij dit gezin. 10 juli ga ik reizen. Dit betekent een gat van twee weken! Ook dit was weer stress. Wanhopig plaatste ik een berichtje op Facebook of ik 2 weken bij iemand kon logeren. Ik kon bij een paar mensen (lees: mannen) couchsurfen, maar dan wel in ruil voor wat gezelligheid. Oké, misschien ben ik wat achterdochtig ingesteld, maar de gedachte alleen al zorgde voor de nodige rillingen.. Gelukkig reageerde al snel een vriendin van Emmy (emie's (ex) hostmom en het gezin waar ik wel eens extra oppas) dat ik daar wel mocht logeren die twee weken. Hoé lief! Op zulke momenten besef ik me echt hoe gelukkig ik me mag prijzen en hoe bijzonder het is dat er zulke mensen bestaan.. De stress die ik had door het ontbreken van onderdak heeft plaats gemaakt voor enthousiasme. Ik heb ontzettend veel zin om twee weken bij dit gezin te zijn én Sandra heeft ook nog eens aangeboden dat ik tijdens mijn verblijf op haar jongens mag passen waardoor ik dus ook wat bij kan verdienen. Lucky me!

Na mijn twee weken bij Sandra zal ik met twee andere Nederlandse meiden de oostkust van Australië gaan rondreizen. Onze trip start in Melbourne en eindigt in Cairns. Ontzettend gave dingen op de planning staan, dus dat het leuk word..daar twijfel ik niet aan!

De afgelopen weken waren ook weer een feestje. Na ons weekendje great ocean road ben ik het weekend erop naar de stad gekomen om Patricia het nachtleven van Melbourne te laten zien. Het leek ons handiger als ik dan ook in een hostel zou slapen, maar ja.. Voor twee nachten is dat toch best duur en het was geld dat ik eigenlijk niet kon missen.. Dus besloten we dat ik illegaal in haar hostel zou slapen. Stiekem sneakte ik haar hostel in waar we vervolgens behoorlijk creatief haar bed gingen versieren, zodat niemand anders zou merken dat ik twee nachten in haar bed zou kruipen. Nou mensen, ik kan jullie vertellen: de hut van de padvinders was er niets bij! Wat een creatie hadden we van haar bed weten te maken. Dit zorgde natuurlijk voor hilarische taferelen, but I survived! Niet gesnapt dat weekend. Het afscheid nemen na mijn tijd met Patricia hier was niet leuk. Zoals ik al eerder zei ben ik niet zo goed in het hele afscheid nemen en ook dit keer was het weer even slikken. Aan de andere kant ben ik ook hartstikke blij dat ik de kans heb gehad om zo ver van huis een bekende te hebben waar ik onvergetelijke momenten mee heb beleefd. En ik weet haast wel zeker dat ik haar nog eens zal treffen tijdens het reizen: waar dan ook!

Van de ene bekende van thuis gaan we naar de andere! Want waar Patricia vertrok, kwam Swen aan in Melbourne. Ik ken Swen, omdat hij jaren geleden iets met mijn beste vriendin heeft gehad. Ondanks dat ik hem thuis amper nog zag en/of sprak is het hier toch wel weer echt als vanouds. Swen is één van de grappigste personen die ik ken, dus wat we ook doen..het is altijd gezellig! Bizar eigenlijk als ik erover nadenk hoeveel bekenden ik hier al heb gezien. En dat op 16000 km verderop. Over twee weekjes zal ook Jo-ann hier aan komen. Helaas hebben we niet zolang samen, omdat ik al vrij snel ga reizen. But.. I'll be back! En dan is het tijd voor nieuwe avonturen, met één van de leukste meiden die ik het afgelopen jaar heb leren kennen.

Het zijn, zoals jullie wellicht tussen de regels door kunnen lezen, weken van hoogte- en dieptepunten. Ik zie onwijs op tegen het afscheid wat steeds dichterbij komt, maar er zijn ook hele leuke dingen die komen gaan: Jo-ann's komst, het reizen, mijn nieuwe baan.. Het voelt weer even als aan het begin van dit hele avontuur waarin ik ook tegenstrijdige gevoelens had. Toch is het het allemaal waard. Ik had nooit verwacht dat ik dit ooit zou doen (en ik denk velen met mij), maar ik kan alleen maar zeggen dat dit alles niets anders dan positief voor mij is geweest. Ik kan best onzeker zijn over dingetjes en denk vaak dat ik het niet kan. Door deze ervaring heb ik geleerd wat meer op mezelf te vertrouwen en in te zien dat ik het wél kan. Ik ben mezelf meer dan ooit tegengekomen, maar dit was goed. Ik weet nu wat ik kan en waar ik toe in staat ben. Het was een grote sprong in het diepe, maar ik doe het toch maar ff. Stiekem best trots daarop!

Naast mijn persoonlijke ontwikkeling heb ik hier ook mensen ontmoet die ik in mijn hart heb gesloten. Ik heb vriendschappen gemaakt waarvan ik weet dat die voor eeuwig zijn én ik heb er een nieuwe familie bij..

Wanneer dit hele avontuur eindigt weet ik nog niet. Ik zie het allemaal wel. Ik heb geleerd om los te laten en dingen wat meer op zijn beloop te laten gaan. Ik ben daarin (gelukkig!) wat nuchterder geworden hier. Wel weet ik dat ik nog niet naar huis wil. Ik zit zelfs al vervolgplannen te maken voor na Australië: Indonesië, Thailand, Amerika.. Ik mis thuis soms echt. Ik heb zulke lieve mensen om me heen - dat besef ik me hier alleen maar des te meer. Máár ik weet ook dat deze mensen op me wachten, wanneer ik ook thuis kom en dat het toch wel goed zit. Bedankt daarvoor, want dit is het allerfijnste gevoel wat er is!

"20 years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the save harbour and catch the trade winds in your sail. Explore. Dream. Discover".

Heel veel liefs! X

(en voor de mensen die mijn nieuwe adres willen hebben ivm kaartjes e.d - stuur even een privéberichtje of mailtje)

  • 17 Juni 2014 - 10:00

    Fiona:

    Wauw tess, wat heb jij jezelf overtroffen! Veel succes bij je nieuwe gezin. En het 'nog niet naar huis willen' begrijp ik helemaal! Geniet!

  • 17 Juni 2014 - 10:13

    Monika:

    Jeetje meid wat een leuk verslag weer, zo leuk om elke keer te lezen hoe je de dingen beleeft daar. Herkennen we je nog wel als je weer terug komt.... Want na al dat reizen, ook wat je nog van plan bent, kom je wel weer terug he.. Naar het koude kikkerlandje!!

    En die Sem maar denken dat je in de trein zit... Hij moest is weten.

    Geniet ervan!
    X monika








    ...

  • 17 Juni 2014 - 10:36

    Simone:

    Wauw tes wat een geweldig mooi verhaal.
    Jij laat zien dat meiden zoals wij (onzeker) het toch kunnen.
    Denk dat ik het je nog steeds niet na doe maar wat kan jij trots zijn op jezelf.

    Have fun girl! Xx

  • 17 Juni 2014 - 11:17

    Patty (van Houwelingen):

    Heel gaaf weer tes, wat heb jij een top tijd daar! Enne, je mag zeker trots
    zijn op je zelf ;-)! Heeeel veel plezier nog maar dat gaat wel lukken zo te lezen!

    Liefs Patty

  • 17 Juni 2014 - 11:39

    Hetty:

    Ha lieverd,

    Wat ben ik blij dat het zo goed met je gaat.
    En dat je inderdaad zoveel zelfvertrouwen hebt opgebouwd.
    Geweldig gewoon.
    Geniet iedere dag van het leven mijn lieve nicht,het zal je een enorme rijkdom geven.
    Pas goed op jezelf (maar dat do je al heb ik gelezen) en denk af en toe ook nog eens een keer aan je tante,want dat doe ik ook aan jou lieverd.

    Veel liefs en een dikke kus van ons ome Rene en tante Hetty

    Wij houden heeeeeeeeel veel van je!!!

  • 17 Juni 2014 - 11:56

    Ri:

    Ik ben ook rete trots op jou meid! Super Blog en zoals ik afgelopen week al op FB zei: groot gelijk heb je!

    Dikke knuf

  • 17 Juni 2014 - 13:12

    Andre:

    Lieve Tes

    TROTS OP JE

    Andre

  • 17 Juni 2014 - 19:29

    Pien:

    Ik vind je GEWELDIG Tess!!!!

  • 17 Juni 2014 - 19:38

    Sanne Van Der Valk:

    Lieve Tessa, wat heb ik bewondering voor wat je aan het doen bent! Het klinkt als een droom en ik vind je echt heel stoer dat je deze uitdaging aan bent gegaan (en nog steeds aangaat). Jij zegt altijd dat ik een inspiratie bent, jij bent de mijne! ;) enjoy your time there en misschien kan je nog wat trucjes over dingen wat meer op z'n beloop laten delen haha xxxx

  • 18 Juni 2014 - 11:13

    Iris:

    Weer genoten van je reisverslag lieverd! Allereerst omdat ik lees dat je zoveel plezier hebt in Australie, maar ook omdat ik trots ben op alles wat je in de tussentijd bereikt hebt. Enerzijds vind ik het natuurlijk erg jammer dat je nog langer blijft, maar aan de andere kant weet ik dat het goed zit en dat je daar omringt wordt door allerlei lieve en leuke mensen. Wat zal het lastig worden om afscheid te nemen van je kids, maar er ligt nog een heleboel moois op je te wachten daar! Ik weet dat je nu al bezig bent met een mogelijke vervolgplanning, maar vergeet niet dat wij ook nog stapels leuke dingen te doen hebben hé! Ik mis onze zaterdag/vrijdagavond drankjes met bittergarnituur. :(

    dikke kus

  • 18 Juni 2014 - 12:19

    Kim:

    Hoi Tess,

    Wat ben jij een kanjer en ik ben super trots op jou nichtje!!

    Blijf maar lekker genieten van al het moois en als je terug bent mag je mij komen leren loslaten.

  • 19 Juni 2014 - 09:34

    Pa :

    Lieve Tessa ,

    Wederom mooi te lezen dat ondanks alle up en down's welke je mee maakt op deze mooie reis je continu blijft focussen op de mooie dingen , de mooie mensen die je tegenkomt , het gevoel van compassie wat je bij velen voelt . Prachtig !!!

    Natuurlijk zal het pijn doen om je huidige host family vaarwel te moeten zeggen maar denk aan de mooie dingen welke jullie samen beleeft hebben , en onthou dat je er nog een keer langs gaat Hong-Kong wie kan dát nou weer zeggen.

    En als de ene deur dicht gaat (soms gedwongen ) gaat er weer een andere deur open voor je , en achter die deur wachten nieuwe avonturen , nieuwe dingen , soms iets vertrouwds geniet ervan .
    En als je gevoel je (nog ) niet naar Nederland brengt dan is het goed , volg je gevoel ...........

    Onthou dat mensen wie in je hart zitten niet persé ook bij je hoeven te zijn , ze zijn dan áltijd bij je .

    Nou Lief véél plezier nog daar , wees voorzichtig en weet dat ik onwijs trots op je ben


    Liefs PA xxx


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Beaumaris

Tessa

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 15845

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 01 Augustus 2014

Au-pair in Melbourne

Landen bezocht: