Fraser Island & whitsundays - Reisverslag uit Whitsunday Island, Australië van Tessa InAustralië - WaarBenJij.nu Fraser Island & whitsundays - Reisverslag uit Whitsunday Island, Australië van Tessa InAustralië - WaarBenJij.nu

Fraser Island & whitsundays

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

02 Augustus 2014 | Australië, Whitsunday Island

Om stipt 16:00 zaten we braaf bij ons hostel om de briefing bij te wonen over Fraser Island. Tijdens deze briefing zou de planning voor de komende dagen besproken worden en de groepen worden ingedeeld. Onze groep leek oké, maar toen Babette, Nadia en ik 8 liter alcohol bestelden en de rest van de groep niks, voelde ik me toch een beetje opgelaten. Is het dan echt zo raar dat we alcohol mee willen nemen op onze kampeertrip? Toen ik om me heen keek en zag dat de andere groepen ook alcohol bestelde én in grote hoeveelheden besefte ik me dat wij blijkbaar in de verkeerde groep waren ingedeeld. Ik heb niets tegen niet-drinkers, alleen was onze groep wel erg saai hierin.

Na het indelen van de groepen werd een filmpje getoond waarin de gevaren van rijden in een 4 wheel drive werden getoond. De bedoeling was namelijk dat degenen met een rijbewijs zouden rijden op Fraser Island. Super tof, maar nadat ik in het filmpje auto's had gezien die total loss waren, vond ik het toch wel een beetje spannend: durf ik dit eigenlijk wel?.. Gelukkig kon ik daar nog n nachtje over slapen!

De volgende dag stonden we vroeg op om te beginnen aan onze Fraser trip. Op het parkeerterrein bij het hostel stonden twee boxen met eten waar we het de komende 3 dagen mee moesten doen. Ook stond de bestelde alcohol voor iedere auto. Voorop reed de auto met de gids, die met de andere drie auto's contact hield door middel van een walkie talkie. Van Rainbow beach reden we naar de ferry, waar we een korte overtocht zouden maken naar Fraser Island. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld: geen wegen, alleen maar zand. Op de ferry zagen we weer dolfijnen. Het lijkt inmiddels "normaal" te worden, maar toch blijft het bijzonder. Bij aankomst op Fraser island was het tijd om te wisselen van chauffeur. Zo kregen we allemaal een kans om te ervaren hoe het is om op het strand te crossen. Ik was nog steeds een beetje bang, zeker ook omdat ik met links moest schakelen, maar het ging verbazingwekkend goed. Misschien moet ik toch gewoon eens wat zekerder van mijn eigen kunnen worden in plaats van altijd maar te denken dat ik het niet kan :-)

De eerste stop op Fraser Island was bij Lake Mckenzie. Lake mckenzie is een meer met helderblauw water, wit zand en omgeven door groene natuur. Hier hadden we de tijd om even te relaxen en natuurlijk te zwemmen. Van Lake Mckenzie reden we weer een heel stuk door het bos en over het strand om uiteindelijk bij een scheepswrak uit te komen. Het scheepswrak Maheno is één van de bekendste bezienswaardigheden op Fraser Island. Van het scheepswrak gingen we door naar ons kamp. Dit kamp was heel basic: tentjes, een keuken, ruimte voor een kampvuur en een toiletgebouwtje. Toch had het een knusse uitstraling. Na een tentje uitgekozen te hebben, gooiden we onze slaapzak en de rest van de spullen erin. Er was geen luchtbed of kussen: dit was het échte kamperen.

Die avond kookte onze groep een lekkere maaltijd van de spullen uit de box en gingen we vervolgens met z'n allen rond het kampvuur zitten. Hierbij werden er marshmellows geroosterd en veel gedronken. Doordat we met ongeveer 90 man op het kamp zaten, was het super gezellig. Het werd laat, maar gelukkig hoefden we de volgende ochtend niet héél vroeg op te staan.

Toen ik de volgende ochtend nietsvermoedend onder de douche stond, voelde ik opeens iets naast m'n voet kruipen. Met m'n haar nog in de shampoo keek ik voorzichtig naar beneden en daar zat ie: een harige duizendpoot! Gad-ver-dam-me. Ik gilde het uit en ben nog nooit zo snel uit de douche gesprongen. Ik ben misschien toch niet zo'n kampeermeisje als ik dacht dat ik was... BRRR!

Na m'n douche-ervaring gingen we met de groep naar de champagne Pools. Dit zijn door de natuurgevormde zwembaden in de rotsen, gevuld met zeewater. Zij hebben hun naam te danken aan het zeewater dat met wit schuim naar binnen loopt. Na een duik in de champagne pools zijn we doorgereden naar Indian Head. Dit is een uitzichtpunt op het meest oostelijke punt van het eiland. Toen we hierop stonden en naar beneden keken, zagen we wel minstens 10 haaien en in de verte weer walvissen.

Vervolgens reden we verder naar Eli creek. Dit is een natuurwonder op Fraser Island, omdat het een zelfstromende rivier is midden op het strand. We hebben ons hier een paar keer in mee laten sleuren. Zo enthousiast als een stel kleine kinderen waren we, máár...het was dan ook wel erg mooi!

Na Eli creek was het weer tijd om terug te gaan naar het kamp. Onderweg zagen we nog een zeehond op het strand, die helaas snel de zee inhuppelde zodra we dichterbij kwamen voor een foto. Ook zagen we onderweg veel dingo's (wilde honden) die blijkbaar erg gevaarlijk zijn. Gelukkig was ons kamp afgeschermd, waardoor we dingo-safe waren.

Eenmaal gegeten was het tijd voor een gezellig avondje. Nadia, Babette en ik begonnen met een drankspelletje en al snel had de rest zich om ons heen verzameld. Drankspelletjes spelen met zo'n grote groep zorgde voor hilarische momenten (ook door de verschillende nationaliteiten) en al snel was iedereen flink dronken. Het deed de volgende ochtend dan ook erg veel pijn toen we weer fris en fruitig moesten zijn voor de komende dag. Wij besloten pas tegen het middaguur te rijden, dat leek ons even beter haha..

Als afsluiting van de trip reden we naar Lake Wabby. Dit is een groen meer, omgeven door duinen en bomen. Chill om even te relaxen, want dat hadden we wel nodig na de nacht ervoor. Van Lake Wabby reden we, over de mooie zandwegen, terug naar Rainbow Beach. Veel van onze groep zou daar nog een nachtje blijven, maar wij hadden die nacht de nachtbus om een 14 uur durige trip te maken naar Airlie Beach.

De reis was lang, maar vol te houden. Als jullie dit lezen vinden jullie het vast verschrikkelijk lang klinken en geloof me, dat is het ook, maar gek genoeg went het ook. We hebben inmiddels zoveel tijd in de bus doorgebracht dat het er nu gewoon bijhoort.

Afijn, aankomen in Airlie beach voelde als thuiskomen. Ik was hier natuurlijk drie maanden geleden al gestrand met Emie na onze mislukte whitsundays trip en bij aankomst kwamen er weer allemaal herinneringen boven. Tuurlijk was onze trip één groot drama, maar toch hebben we een top tijd gehad in (onder andere) Airlie beach. Dat ik hier weer was, voelde goed. Die middag hebben we bij de lagoon gelegen en in het zonnetje lekker een beetje bij kunnen slapen. Die avond stond er niets bijzonders gepland, maar we wilden toch wel even weg en dus besloten we een drankje te gaan doen met onze Ierse vrienden. We komen ze al sinds Sydney overal tegen en dus leek het ons leuk om wat tijd met ze door te brengen.

De volgende dag begon mijn tweede poging om naar de whitsundays te gaan. Dezelfde boot, dezelfde trip, alleen nu drie maanden later en hopelijk zonder cycloon. De trip was in 1 woord: fantastisch! De whitsundays zijn zo ontzettend mooi, zeker whitehaven beach. Naast de mooie stranden en de mooie uitzichten hebben we ook veel gesnorkeld. We hebben onder andere nemo, regenboog vissen en allemaal andere soorten vissen in alle soorten, vormen en maten gezien. Sommigen zagen zelfs een haai, maar wéér zag ik deze niet. Misschien dat ik ze onbewust vermijd omdat ik het stiekem toch best wel heel erg eng vind?!

De avonden op de boot waren legendarisch. In tegenstelling tot drie maanden eerder, hadden we nu een gezellige groep die wel in was voor een feestje, dus binnen de kortste keren lagen de kaarten en alcohol weer op tafel. De volgende ochtend weer spijt natuurlijk, want een kater hebben op een boot die constant wiebelt is echt verschrikkelijk. Ik leer het ook nooit!

Na de bootreis besloten we met de mensen vd boot gezellig wat te gaan eten en daarna uit te gaan. En jawel, we gingen weer door waar we gebleven waren en dronken en dansten tot in de late uurtjes.

De ochtend na het stappen besloten we een rustig dagje te houden, dus gewoon gezellig bij de lagoon te liggen en weer wat bij te slapen. Ik geloof dat ik geen moment wakker ben geweest. Pff..wat was ik moe!

Het rustige dagje van gister heeft me goed gedaan. Inmiddels zitten we in de bus naar Magnetic Island, met weer energie voor tien.

Dus Magnetic island...bring it on!

X

(Door onvoldoende geheugen op m'n iPad kan ik de foto's van m'n camera nergens opslaan. Hierdoor kan ik nog ff geen foto's uploaden)

  • 02 Augustus 2014 - 07:39

    Katja:

    Tess, wilde dat ik kon tijdreizen en je avonturen persoonlijk kon meemaken. Maar helaas.. Gelukkig dat je blogs zorgen dat ik me ergens ook wel in het aussi gebeuren waan

  • 02 Augustus 2014 - 10:08

    Kim:

    Hoi Tess,
    Wat fijn dat je avontuur naar de Whitsundays dit keer zo geslaagd was! En wat kun je heerlijk schrijven! Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal. X

  • 06 Augustus 2014 - 18:32

    Pa :

    weer een super mooi verhaal Tessa ,
    Zie je nu wel dat je héél veel kunt als je vertrouwen hebt in je eigen kunnen.

    met links schakelen , rijden door het zand leuk joh

    En dan 14 uur in een bus tja het zal een kwestie van wennen zijn , maar als ik er zo aan denk dan gruwel ik er wel een beetje van hoor :-)

    Een harige duizendpoot ja dan snap ik dat je zo weg bent , maar Claudia had op Fraser Island allemaal hele grote kikkers gezien , en ook grote vlinders van die blauwe . maar dat kan ook te maken met de periode dat je ergens bent .

    En vinden ze nog wel bloed in je alcohol met al die drank spelletjes van jullie ?, nou ja als je maar fun hebt dan is het goed .

    Nou lieve meid geniet van je mooie avontuur en hou ons op de hoogte


    Liefs Pa , Claudia en Noëlle

  • 14 September 2014 - 20:19

    Nineke:

    Beetje laat gelezen maar het stukje Fraser Island...zo leuk!!!
    Bracht me weer helemaal terug naar jaren geleden, precies de zelfde dingen gezien, vooral Eli creek vond ik ook heel mooi :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Whitsunday Island

Tessa

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 15821

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 01 Augustus 2014

Au-pair in Melbourne

Landen bezocht: